Landstræner Kasper Hjulmand er direkte i sin udmelding om sin holdning til bettingreklamer. Den danske fodboldlandstræner mener, at spilreklamer ikke har noget at gøre i forbindelse med fodbold.
– Jeg har set masser af skæbner og arbejdet med masser af spillere. Også store stjerner, som vi alle kender, som ikke har flere penge, fordi de er blevet fanget af det. Og det skal ikke være sådan, at vi som branche er med til at opfordre til det. Det lyder mærkeligt, siger Kasper Hjulmand i sportsprogrammet “Fremkaldt” på Radio 4.
Den danske landstræner uddyber efterfølgende sit forhold til spil og dets effekt, som han har oplevet det i fodboldens verden.
– Jeg kan jo komme med utallige historier om spillere, som jeg har haft, og som jeg har kendt. Hvis man taler med Center for Ludomani, så siger man, at udbredelsen blandt unge fodboldspillere er større.
– Jeg tror, det er gange ti i forhold til ludomani. Jeg synes bestemt ikke, det er noget, vores børn og unge skal se for meget på. Så nej, jeg synes, der er en problematik i forhold til spiludbydere og vores sport, siger landstræneren blandt andet i programmet, siger Kasper Hjulmand.
Hovedpine for storsponsor
Hjulmands udtalelser om sine holdninger til sportsbetting kan meget vel komme til at give både DBU og Danske Spils nyvalgte bestyrelsesformand, Peter Christensen, en hovedpine, da de bliver nødt til at forholde sig til landstrænerens udtalelser.
Danske Spil er blandt de fem sponsorer af landsholdet, der også tæller Hummel, Carlsberg, Arbejdernes Landsbank og Stark.
I beskrivelsen af Danske Spil står der på DBU, at “Danske Spil er som hele Danmarks spiludbyder en naturlig samarbejdspartner for DBU, og under parolen ´Uanset hvad´ ønsker Oddset fra Danske Spil at bidrage til den gode stemning omkring landsholdet.”
Af alle Danske Spils produkter er det netop sportsbetting, som man bruger landsholdet til at promovere, hvilket også fremgår i den øvrige beskrivelse af “Oddset”:
– Det betyder, at Oddset kommer til at være enormt aktiv omkring landsholdets aktiviteter, men også når landsholdets profiler gør sig til overfor Åge i deres respektive klubber. Der vil være specielle odds, der tilgodeser den optimistiske oddser, mens den pessimistiske, der altid har et halvtomt fadølskrus, også kan finde noget at spille på.
– Oddset ønsker – som landsholdet – også at skabe en underholdende ramme omkring sine produkter. Derfor er det en god idé at holde øje med spiludbyderens sociale medier, for det er her, du kan finde konkurrencer, skæve vinkler og et godt grin, når det handler om hele Danmarks landshold.
Udover at DBU ikke lige har fået opdateret sponsorbeskrivelsen efter skiftet på landstrænerposten, så vidner sponsorbeskrivelsen også om, at man retter sin markedsføring mod spillere, der næppe er stærke bettingspillere og dermed med stor sandsynlighed vil tabe deres spillede penge.
Har Danske Spil særstatus?
Det vil være meget fristende at svare ja til det spørgsmål. Opfattelsen i spilbranchen hælder ofte imod dette. Om landstrænerens udtalelser kan lave om derpå, er så det store spørgsmål.
Danske Spil har endnu ikke udsendt en udmelding ovenpå Kasper Hjulmands udtalelser.
Du kan høre hele interviewet på Radio 4 med Kasper Hjulmand herunder: