
Spillemyndighedens hjælpelinje, StopSpillet, har rundet den første store milepæl, da opkald nummer 1.000 er blevet passeret. I august 2020 kunne hjælpelinjen sætte kryds ved opkald nummer 1.000 i halvandet år, som hjælpelinjen har eksisteret.
Af de i alt 1.038 opkald der har været, er 58% af opkaldene, svarende til 602 opkald, er fra spillere selv, hvoraf hovedparten er mænd i alderen fra 18-35 år.
38% af opkaldene, svarende til 394 opkald, er af pårørende. De sidste fire procent af opkaldene stammer fra såkaldte fagpersoner.
Statistikken viser ikke, hvor mange af de 58 månedlige opkald, der vedrører en eller samme person, så i realiteten er det svært at sige ud fra de tilgængelige statistikker, hvor mange personer ønsket om hjælp til spilafhængighed reelt omhandler.
LÆS MERE: Lovændring koster 1. division ligasponsoratet
Glæde over milepæl
– Selvom det ikke er et succeskriterie for os at få mange opkald, glæder jeg mig over hver eneste spiller, pårørende eller fagperson, som ringer ind og som får hjælp og vejledning af vores dygtige rådgivere siger Linda Lomborg, der er chef for det kontor, der driver hjælpelinjen og fortsætter:
– Spilafhængighed er alvorligt, og vi har som offentlig myndighed et ansvar for at beskytte og hjælpe de spillere, hvor spillet går fra underholdning til afhængighed. Derfor er jeg stolt af, at vi allerede har hjulpet så mange.
LÆS MERE: Landbaserede casinoer bløder under coronakrisen
Mændene har problemet, kvinderne er de pårørende
Mens det hovedsageligt er mandlige spillere, der ringer ind for at få hjælp, så er det primært kvindelige pårørende, der ringer ind for at få hjælp, viser tallene fra Spillemyndigheden.
86% af opkaldene fra spillere stammer fra mænd, mens 67% af opkaldene fra pårørende stammer fra kvinder.