De danske spillere har nu i et år haft muligheden for at få hjælp via den nationale hjælpelinje for spilafhængighed. Efter et år med StopSpillet gør Spillemyndigheden nu status for nødhjælpslinjen.
I det første år har hjælpelinjen modtaget 722 opkald. Antallet af opkald kan umiddelbart virke som få, men det er flere, end hvad man fra Spillemyndighedens side havde forventet.
Bekræfter 722 opkald behovet?
Ifølge Spillemyndigheden bekræfter de 722 opkald, at der er et stort behov for en national hjælpelinje.
– Vi kan se, at størstedelen af de spillere, der ringer ind, er i kategorien problemspillere og spilafhængige. Det vil sige, at vi får fat i dem, der har brug for os og kan hjælpe mange, der er endt i en ulykkelig situation på grund af pengespil, eller måske kan afværge, at det går så galt, siger direktør i Spillemyndigheden Birgitte Sand på Spillemyndighedens hjemmeside.
En løsning rettet mod flere spillere
Nødhjælpslinjen, StopSpillet, er ifølge Spillemyndigheden ikke kun rettet mod de spillere, der stadig er ved at tage de første skridt i at erkende, at de har et spilleproblem. Hjælpelinjen er også rettet imod dem, der søger hjælp til at bearbejde deres spilleproblemer.
– I forhold til andre typer af afhængighed kan spilafhængighed måske skjules i længere tid for omverdenen, da det ikke umiddelbart er synligt. Det understreger behovet for en hjælpelinje som StopSpillet, som tilbyder fortrolige samtaler om et problem, der kan være forbundet med meget skyld og skam, siger kontorchef for StopSpillet Linda Lomborg.
Chatfunktion tilføjet
Man kan sige, at StopSpillet går online casinoerne og bookmakerne i bedene, når de indfører en chatfunktion, som man mange steder kender det fra spillesidernes kundeservicefunktioner. Chatfunktionen kører i første omgang til og med marts 2020, hvorefter der vurderes derpå.
Fakta om det første år med StopSpillet
I StopSpillets første år, har hjælpelinjen modtaget 722 opkald i løbet af 2019. 87 procent af opkaldene stammer fra mænd.
Det er ikke kun danskere med spilleproblemer, der ringer til StopSpillet. 39 procent af opkaldene kommer fra pårørende til personer med spilleproblemer.
Der viser sig her en klar tendens ved, at spillere med spilleproblemer typisk er begyndt med at spille i en meget ung alder. Næsten halvdelen af de spillere der oplyste deres debutalder, var begyndt at spille, før de var blevet 18 år. I 84 procent af de oplyste tilfælde var spillerne begyndt at spille, før de var fyldt 25 år.
Ønsker man at tale med StopSpillet om hjælp til sit eller sine næres spilleproblemer, kan man ringe til StopSpillet på +45 70 22 28 25.