Det er næppe gået mange sports- og bettinginteresserede næser forbi, at bookmakeren og spillesiden ComeOn! har indgået et samarbejde med den tidligere fodboldspiller Nicklas Bendtner.
Den tidligere danske landsholdsangriber skal her fungere som frontfigur og talsperson i kampagnerne fra ComeOn!
Erhvervelsen af Lord Bendtner falder dog ikke i god jord hos brancheorganisationen Spillebranchen, der mener, at samarbejdet mellem ComeOn! og Nicklas Bendtner ikke falder indenfor rammerne af spilindustriens adfærdskodeks.
– Ved direkte markedsføring af spil at anvende personer under 25 år eller anvende personer, der af spilleren kan opfattes som ”autoriteter”, der har særlig indsigt i spillet. Dette gælder dog ikke ved aktivering af sponsorater, fremgår det i adfærdskodekset fra juli 2020, som Spillebranchen henviser til i deres kritik af samarbejdet.
Denne bestemmelse i adfærdskodekset er besluttet af spilindustrien på baggrund af, at man er klar over, at især tidligere og nuværende sportsstjerner har en særlig appel til befolkningen, når de reklamerer for spilrelaterede produkter.
Ikke medlem af Spillebranchen
Spillebranchens medlemmer er derfor stoppet med at anvende sportsudøvere som rollemodeller i deres markedsføring i 2020.
Der er bare det store men ved sagen, da ComeOn! ikke er blandt de spiludbydere, der er medlem af Spillebranchen.
Spillebranchens medlemmer tæller:
- 25Syv
- Bet365
- Betsson (Nordicbet)
- Better Collective
- Danske Licens Spil (Danske Spil)
- Flutter Entertainment (Betfair)
- GVC
- Kindred Group (Unibet)
- Mr. Green
- LeoVegas
- OmniGame
- Pokerstars
- Spillehallen
- Spilnu
- Tombola
Dermed er bookmakere som ComeOn!, Bwin, OnsideBetting, 888Sport, Cashpoint og TipWin ikke medlem af Spillebranchen.
Dermed er ingen af disse bookmakere på nogen måde forpligtet til at følge det adfærdskodeks, der er udarbejdet af Spillebranchen og dens medlemmer.