Premier League forbliver på 3+, TV3 Max og Viaplay i de kommende otte år. Nordic Entertainment Group (NENT) har nemlig sikret de nordiske Premier League-rettigheder frem til og med 2028.
NENT havde forinden rettighederne frem til og med 2022, så på flere fronter er der blot tale om en forlængelse deraf.
Med aftalen har Nordic Entertainment Group nu Premier League-rettighederne for både Danmark, Norge, Sverige og Finland til og med 2028.
Det betyder, at hvis man vil se Liverpool FC, Manchester United, Chelsea, Arsenal og de andre Premier League-hold kæmpe om titlen i verdens måske stærkeste fodboldliga, så kræver det et TV-abonnement med NEMT’s kanaler eller en streamingtjeneste i retning af Viaplay.
Aftalen begejstrer
Hos Nordic Entertainment Group begejstrer forlængelsen af rettighedsaftalen, der ses som en milepæl i virksomhedens udbud af sportsevents.
– Jeg er begejstret over den nye og forlængede aftale, som endnu en gang bekræfter NENT Groups førende position på det nordiske marked, siger administrerende direktør Anders Jensen i den udsendte pressemeddelelse.
– Vi sender og streamer allerede en lang række sportsevents, men dette er en stor milepæl i vores sportsdækning. Vi er meget stolte af, at Premier League atter har valgt os som en længerevarende strategisk samarbejdspartner, siger Anders Jensen.
Udover rettighederne til Premier League, så har Nordic Entertainment Group også rettighederne til UEFA Champions League, Bundesligaen og Formel 1.
Historisk bånd fortsætter
Interessen for Premier League har været stor i Danmark og de øvrige nordiske lande i flere årtier.
Allerede før Premier League blev til Premier League, havde Tipslørdag på DR vækket danskernes interesse og fascination af den bedste engelske fodboldrække.
Det har ikke ændret sig siden – tværtimod.
– Vi har et stolt og historisk bånd med fansene fra de nordiske lande og er begejstrede over, at Nordic Entertainment Group endnu engang har investeret i rettighederne til at sende Premier League, Richard Masters, Premier League chief executive.
Masters lægger ikke skjul på, at de nordiske fans kan forvente et højt niveau i Premier League-dækningen i de kommende år.
Hvad kan det så betyde for spilbranchen?
Med rettighederne solidt placeret hos NENT de kommende nu otte år kan den danske og internationale spilindustri begynde at planlægge deres marketingaktiviteter derefter.
En så længerevarende aftale sikrer, at spiludbyderne kan planlægge deres annonce- og reklamekøb derefter.
Premier League er en af de mest interessante fodboldligaer, når vi ser på odds og betting, så at der allerede nu er en afklaring på de næste otte års placering af kampene gør, at bookmakerne nu kan koncentrere sig om længerevarende samarbejder med NENT og fokusere en del af deres annoncebudget på TV-kanaler som TV3 Max og 3+.