Har du styr på de nye salgsfremmende regler?




Spilleloven

Ovenpå de nye bekendtgørelser på spilområdet, har Spillemyndigheden udarbejdet en ny vejledning for salgsfremmende aktiviteter til spiludbydere og andre med relevant interesse derfor.

Den 1. januar 2020 var på mange måder en dag, der markerede en helt ny tid. Udover at det var den første dag i dette årti, så var det også dagen, hvor lovændringerne på spillemarkedet trådte i kraft.

En stor del af lovændringerne er gået på spiludbydernes reklamer og salgsfremmende aktiviteter. Hvad betyder denne vejledning så for spiludbyderne?

– Denne vejledning giver udtryk for, hvordan Spillemyndigheden fortolker bestemmelserne om salgsfremmende foranstaltninger, og hvilken praksis der efter Spillemyndighedens opfattelse vil være lovlig.

Spillemyndigheden vil bruge vejledningen i forbindelse med tilsyn med, om spiludbyderne overholder reglerne i de nævnte bekendtgørelser. Bestemmelserne om salgsfremmende foranstaltninger fortolkes i overensstemmelse med praksis efter markedsføringsloven, skriver Spillemyndigheden i vejledningen.

Hvad er salgsfremmende aktiviteter?

Bonustilbud, konkurrencer og forhøjede odds er især de salgsfremmende aktiviteter, som Spillemyndigheden retter sit fokus på. De øvrige eksempler, som nævnes som salgsfremmende foranstaltninger er:

    • Gratis reklamegaver
    • Free bet og free spins
    • Konkurrencer
    • Lodtrækninger
    • Dagens, ugens eller månedens tilbud (herunder event-tilbud
    • Prisnedsættelse (rabat på spins)
    • Favorable odds til udvalgte spillere

Derudover er der et særligt fokus på de bonusprogrammer, som spillerne ikke kan melde sig fra til at være en del af. Disse programmer er flere steder kendt som loyalitetsprogrammer.

Bonusloft

Tiderne hvor spillere kunne få 10.000 kr. eller flere penge i bonus hos spiludbyderne, er forbi. Med lovændringen er der fra den 1. januar 2020 et såkaldt bonusloft på 1.000 kr.

Det betyder også, at for eksempel onlinekasinoer ikke må tilbyde en kontant bonus kombineret med spins, hvis dette får den samlede værdi til at overstige 1.000 kr.

Det store spørgsmål her bliver, om der er tale om en eller flere salgsfremmende foranstaltninger.

– Det beror på en konkret vurdering, når det skal afgøres, om der er tale om én samlet eller flere salgsfremmende foranstaltninger, som tilbydes uafhængigt af hinanden.

– Hvis den salgsfremmende foranstaltning tilbydes over flere dage, hvor det er et krav, at spilleren skal deltage alle dage, er det Spillemyndighedens vurdering, at der er tale om én samlet salgsfremmende foranstaltning. Er det muligt at deltage enkelte dage uafhængigt af hinanden, vurderes det derimod, at der er tale om flere salgsfremmende foranstaltninger.

– Hvis flere salgsfremmende foranstaltninger markedsføres samlet, vil det dog blive betragtet som én samlet salgsfremmende foranstaltning, skriver Spilmyndigheden i vejledningen.

Det store opgør med gennemspilskravet

Denne ændring må være blevet populær hos de danske spillere. Gennemspilskravet har nemlig også fået et loft, så spiludbyderne fremover højst kan forlange, at en spiller gennemspiller værdien af sit indskud eller indsats sammenlagt 10 gange.

Det er noget af et opgør, da der tidligere var eksempler på gennemspilskrav på 30, 35 og endda helt op til 60.

Især i forbindelse med gennemspilskravene – men også generelt, er der kommet skarpere krav til informationsniveauet hos spiludbyderne, der nu både skal give eksempler på gennemspilningen af bonustilbuddet, samt vilkårene for bonusserne højst må være et klik væk.

Også krav til affiliatesider

Selvom de ikke er nævnt med navns nævnelse, så rammes de såkaldte affiliatesider også af lovændringen – dog ikke så hårdt som spiludbyderne.

Affiliatesiderne, altså hjemmesider der promoverer spiltilbud, nævnes blot som markedsføring på tredjemands hjemmesider. For disse siger vejledningen:

– Ved markedsføring af en salgsfremmende foranstaltning på tredjemands hjemmeside, fx bannerreklamer, er det som udgangspunkt tilstrækkeligt at nævne, at der gælder regler og vilkår. I markedsføringen skal der linkes direkte til tilbuddet i sin helhed, hvor de væsentlige vilkår skal fremgå. De øvrige regler og vilkår må ikke være mere end ét klik væk.

– Hvis der er tale om større annoncer, vurderes det, at der er tilstrækkeligt med plads til at oplyse alle eller nogle væsentlige vilkår i annoncen.

Hvorledes dette skal administreres rent praktisk, står der intet om i vejledningen, men det rejser dog en række spørgsmål i retning af, hvor meget spiludbyderne kan stilles til ansvar, skulle tredjepartshjemmesiderne ikke følge vejledningen og lovgivningen.